PERKARA
|
T
RAIKH : 01.05.2013
HARI : KHAMIS
|
KELAS /
MASA
Mata
Pelajaran
Tajuk
Hasil
Pembelajaran
Am
Khas
BBM
Aktiviti
Pengajaran
01
02
03
04
05
06
|
: TAHUN
4 DINAMIK 09.10 -10.00 Pagi
:
Bahasa Malaysia
:
Tata Bahasa ( Kata Adjektif dan Kata Kerja )
:
Pada akhir Pembelajaran dan Pengajaran Murid dapat ;
I
menyanyikan lagu dengan irama dan sebutan yang betul
Ii
Membina ayat dan memahami maksud kata adjektif dan kata kerja dengan
baik
Iii
Menerangkan maksud frasa/perkataan sukar dalam petikan ( Lirik lagu )
LCD,
Gitar,kotak,polistrin,buku teks, lembaran kerja,Hadiah ( gula-gula dan biskut
)
SET INDUKSI
*Guru bertaya kepada murid tentang
pembelajaran yang lepas.
i. Guru
menunjukkan slide ( power point )
ii. guru
mengajak murid menyanyi bersama dengan
iringan gitar
Isi kandungan pembelajaran.
Langkah 1.
* Guru
menunjukkan sebuah kotak dan murid meneka apakah kandungan dalam kotak
tesebut.
Langkah 2 ( dalam Kumpulan )
i. Guru mengarahkan murid untuk memerhatikan di
hadapan untuk mendengar penerangan tentang topik yang dibincangkan yang ada
hubung kait dengan lirik lagu yang dinyanyikan.
Langkah 3
ii. Guru
menjelaskan tentang kefahaman mengenai dengan ;
a. kata kerja
b. kata adjektif
iii.
Guru memberi penjelasan tentang kata
kerja dan kata adjektif dengan
berpabdukan slide
dengan perkataan yang akan dilekatkan
pada papan yang khas yang
disediakan
( Guru mengedarkan kotak kepada
murid yang berisi dengan banyak perkataan )
iv. Guru
mengarahkan kumpulan untuk melekatkan
perkataan yang sesuaian berdasarkan kata
kerja dan yang disarankan oleh guru seterusnya
membuat ayat gramatis.
_memberi ganjaran kepada murid yang memberi
jawapan yang tepat
Langkah 4
i
Berdasarkan slide ( lagu ) -
guru meminta kepada murid untuk menyenaraikan beberapa
perkataan yang menyentuh dengan kata kerja dan kata adjektif.
Langkah 5
i. Guru mengedarkan
lembaran kerja kepada murid
untuk
membuat 5 ayat berdasarkan tajuk
Langkah 6
i.
Memberi pengukuhan kepada murid dengan
mengedarkan lemberan kerja yang seterusnya.
ii. Guru
memeriksa hasil kerja Murid dan
mengumumkan
kumpulan yang terbaik –
- memberkan
hadiah
iii. memberi
kerja rumah kepada murid tentang
kemahiran yang sama untuk memberi pengukuhan dan pengayaan
PENUTUP
Rumusan/refleksi-
Memeberi pujian kepada murid kerana telah dapat
mengikuti pembelajaran dengan begitu baik sekali dan mengharapkan agar dapat
meneruskan pebelajaran yang seterusnya pada hari yang adak datang
|
Rancangan Pengajaran Harian
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment