KANDUNGAN
Bil.
|
Tajuk/Subtajuk
|
Muka
surat
|
|||
1
|
Kandungan
|
i
|
|||
2
|
Penghargaan
|
ii
|
|||
3
|
Senarai Jadual
|
iii
|
|||
4
|
Senarai Rajah
|
iii
|
|||
5
|
Senarai Lampiran
|
iv
|
|||
6
|
Abstrak
|
1
|
|||
7
|
1.0
|
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran yang Lalu
|
2
|
||
8
|
2.0
|
Isu Keprihatinan/Fokus Kajian
|
3
|
||
9
|
3.0
|
Objektif Kajian
|
4
|
||
3.1
|
Objektif Am
|
4
|
|||
3.2
|
Objektif Khusus
|
4
|
|||
10
|
4.0
|
Persoalan Kajian
|
5
|
||
11
|
5.0
|
Kumpulan Sasaran
|
5
|
||
12
|
6.0
|
Perlaksanaan Kajian
|
5
|
||
6.1
|
Tinjauan Masalah
|
5
|
|||
6.2
|
Analisis Tinjauan Masalah
|
7
|
|||
6.3
|
Perlaksanaan Tindakan dan Pemerhatian
|
13
|
|||
6.3.1
|
Perlaksanaan Aktiviti 1
|
13
|
|||
6.3.2
|
Perlaksanaan Aktiviti 2
|
15
|
|||
7.0
|
Penilaian
|
16
|
|||
8.0
|
Refleksi Kajian
|
17
|
|||
13
|
Cadangan Kajian Seterusnya
|
21
|
|||
14
|
Rujukan
|
22
|
PENGHARGAAN
Syukur ke hadrat Ilahi kerana
dengan limpah kurnianya, Laporan Akhir Kajian Tindakan ini berjaya disiapkan.
Ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada rakan-rakan guru Program
Pensiswazahan Guru (PPG) yang telah sama-sama bertungkus lumus memberi sokongan
moral kepada saya dalam usaha menyiapkan laporan akhir kajian tindakan ini.
Juga tidak dilupakan, pensyarah bagi mata pelajaran terbabit kerana sentiasa
bersabar dalam memberi tunjuk ajar dan panduan selama proses menyiapkan laporan
ini. Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada Guru
Besar SK. Maju (bukan nama sebenar) kerana memberi kebenaran kepada kami
menjalankan kajian di sekolah beliau, murid-murid yang dijadikan subjek kajian,
guru-guru tertentu serta individu lain (yang tidak dapat kami nyatakan namanya
di sini atas sebab-sebab keselamatan dan etika penyelidikan) yang telah
membantu secara langsung ataupun tidak langsung selama proses kajian dijalankan
sehingga terhasilnya Laporan Akhir Kajian Tindakan ini.
Segala sumbangan
dan kerjasama yang telah diberikan banyak membantu usaha murni kami guru-guru
PPG dalam menghasilkan laporan akhir ini. Semoga dengan terhasilnya laporan ini
akan dapat memberi manfaat kepada pembaca dan menjadi penggerak kepada individu
lain terutamanya guru-guru lain membuat kajian demi memartabatkan profesion
keguruan.
Sekian, terima kasih.
Senarai Jadual
Bil
|
Judul Jadual
|
Muka
surat
|
Jadual 1
|
Analisis Keputusan Ujian Formatif
|
7
|
Jadual 2
|
Bilangan Soalan Mengikut Tahap Kesukaran
|
9
|
Jadual 3
|
Keputusan Ujian Pra
|
9
|
Jadual 4
|
Hasil Dapatan daripada Borang Soal Selidik
|
11
|
Jadual 5
|
Perbandingan Markah antara Ujian Pra dan Ujian Pasca
|
16
|
Senarai Rajah
Bil
|
Judul Jadual
|
Muka
surat
|
Rajah 1
|
Keputusan Ujian Formatif
|
8
|
Rajah 2
|
Markah Ujian Pra
|
10
|
Rajah 3
|
Peratus Bilangan Murid Mengikut Julat Markah
|
12
|
Rajah 4
|
Perbezaan Markah Ujian Pra Dan Ujian Pasca
|
17
|
Senarai Lampiran
Bil
|
Judul Jadual
|
Muka
surat
|
Lampiran A
|
Jadual Perlaksanaan Kajian
|
23
|
Lampiran B
|
Aktiviti 1: Cuba Tunjuk Jawapan Anda
|
24
|
Lampiran C
|
Aktiviti 2: Matching Card
|
25
|
Lampiran D
|
Contoh Borang Soal Selidik
|
26
|
Lampiran E
|
Ujian Bulanan/Formatif
|
27
|
Lampiran F
|
Ujian Pra
|
28
|
Lampiran G
|
Ujian Pasca
|
29
|
MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENUKAR UNIT DALAM TOPIK JISIM KEPADA 14 ORANG MURID
TAHUN 4 CERDIK
ABSTRAK
Kajian ini dijalankan untuk
mengatasi masalah yang dihadapi oleh murid Tahun 4 Cerdik dalam menyelesaikan
soalan yang melibatkan penukaran unit dalam Topik Jisim yang mana berpunca
daripada masalah sukar menentukan unit yang mana nilainya lebih besar atau unit
yang mana nilainya lebih kecil. Seramai 14 orang murid Tahun 4 Cerdik dan 1 orang
guru terlibat dalam kajian ini. Tinjauan awal telah dilaksanakan dengan
menggunakan ujian formatif sebagai indikator. Hasil tinjauan menunjukkan 14
orang murid ini tidak dapat menukarkan unit gram kepada kilogram atau
sebaliknya iaitu kilogram kepada gram dengan tepat. Kesilapan yang dilakukan
adalah murid mendarab unit gram dengan 1000 untuk menukarkannya kepada unit
kilogram, sedangkan untuk menukarkan unit gram kepada kilogram murid sepatutnya
membahagikan unit gram tersebut dengan 1000 untuk mendapatkan unit kilogram
yang betul. Kesilapan yang sama turut dilakukan semasa murid menukarkan unit
kilogram kepada unit gram di mana murid membahagi unit kilogram dengan 1000
sedangkan untuk menukar unit kilogram kepada gram murid sepatutnya mendarab
dengan 1000. Di sini murid menghadapi kekeliruan menentukan unit mana yang
mempunyai nilai yang besar atau kecil. Teknik pengajaran menggunakan permainan
“Cuba Tunjuk Jawapan Anda” dan “Matching Card” menjelaskan hubungan di antara
unit dalam topik jisim. Keputusan ujian pasca telah menunjukkan peningkatan
prestasi dalam menyelesaikan soalan berkaitan dengan penukaran unit. Dapatan
temu bual dan soal selidik juga menunjukkan bahawa murid-murid sudah bertambah
yakin untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan penukaran unit dalam
topik jisim.
1.0 Refleksi Pengajaran dan
Pembelajaran yang Lalu
Murid-murid Tahun 4 Cerdik merupakan murid-murid yang
mempunyai aras pengetahuan dan kebolehan yang agak sederhana dalam menguasai
pembelajaran semasa proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan dalam
kelas. Walau bagaimana pun segelintir daripada mereka ini agak lembab atau
perlahan dalam menerima sebarang pengajaran yang disampaikan oleh guru.
Sudahlah begitu, murid-murid yang sama pula sering menunjukkan tingkah laku
yang kurang disenangi oleh guru-guru ketika masuk mengajar dalam kelas mereka,
seperti suka bersembang semasa guru mengajar, selalu menyampuk perkara yang di
luar topik, selalu ke tandas dan membuat kerja sendiri semasa guru mengajar.
Murid yang sama juga kurang bermotivasi untuk belajar dan murid-murid ini jugalah
yang kerap ponteng sekolah. Hanya sebahagian kecil murid sahaja yang
menunjukkan minat dan potensi untuk maju dalam pelajaran matematik. Memang
menyedihkan dan selalu membuat guru-guru yang masuk mengajar mengeluh setelah
tamat sahaja sesi pengajaran dan pembelajaran. Ada di antara guru-guru berkata
bahawa mereka malas masuk kelas tersebut, kalau masuk pun kadang-kadang tidak
dapat mengajar kerana banyak berleter di sebabkan oleh perangai mereka.
Bagi saya sendiri,
guru-guru Matematik merasakan bahawa murid-murid tersebut perlukan perhatian
dan masalah yang mereka hadapi perlu dibendung agar mereka juga dapat menikmati
pengajaran dan pembelajaran yang bermakna. Setelah meneliti kesungguhan serta
pencapaian mereka semasa mempelajari topik-topik awal seperti Nombor Bulat,
Operasi Tambah, Tolak, Darab dan Bahagi, Pecahan, Perpuluhan, Peratus, Masa dan
waktu dan Wang, proses pengajaran dan pembelajaran agak menyakinkan dan
memberangsangkan. Keputusan Peperiksaan Penggal pertama serta Ujian Bulan Ogos yang
baru lalu juga memuaskan dan sesuai dengan tahap kebolehan mereka. Walau
bagaimanapun, setelah masuk ke tajuk Sukatan dan Ukuran di mana melibatkan
penukaran unit terutama dalam Topik Jisim, gaya pembelajaran mereka berubah
jadi perlahan. Daripada 26 orang murid, 12 orang sahaja yang telah menguasai
kemahiran menukarkan unit sedangkan 14 orang lagi belum menguasai atau gagal menguasai
kemahiran yang sama. 14 orang murid ini mendapat markah 40% ke bawah.
Kami
berfikir bahawa, kaedah penerangan bersama contoh, aktiviti kumpulan dan
penekanan beserta penyertaan pelajar dan latihan yang diberikan di dalam kelas
sudah memadai dan cukup untuk murid-murid menguasai konsep ini. Namun demikian,
sangkaan ini meleset apabila mendapati hampir separuh darpada murid-murid masih
belum dapat menguasai kemahiran yang melibatkan penukaran unit. Ini terbukti
daripada keputusan Ujian Formatif yang telah dijalankan kepada murid-murid Tahun
4 Cerdik pada 11 April 2013 yang baharu
lepas. Daripada 26 orang murid Tahun 4 Cerdik, 12 orang sahaja yang melepasi
tahap yang diingini manakala 14 orang murid lagi mencapai markah rendah jauh
dari apa yang diharapkan. Mereka tidak dapat atau sukar menukarkan unit dengan
betul. Ini membuatkan saya sangat teruja untuk mengkaji permasalahan ini. Dan
ini menjadi tajuk kajian tindakan yang saya jalankan.
2.0
Isu
Keperihatinan/ Fokus Kajian
Kajian yang dilaksanakan ini adalah berfokuskan atau
menjurus kepada masalah penukaran unit dalam Topik Jisim. Setelah diselidiki,
didapati faktor yang menyebabkan murid menghadapi masalah menukarkan unit ialah
pertama, murid-murid beranggapan bahawa unit gram merupakan unit yang nilainya
lebih besar berbanding dengan unit kilogram berdasarkan kepada bilangan digit
(1000 g > 1 kg). Kedua, kemahiran menukarkan unit adalah perkara baru bagi
mereka kerana semasa di Tahap 1 mereka belum mempelajari kemahiran ini dengan
terperinci. Mereka hanya diajar atau didedahkan dengan unit metrik asas bagi
tajuk-tajuk di bawah Sukatan dan Ukuran. Oleh yang demikian, masih ramai murid
yang terkapai-kapai disebabkan tidak ada pengetahuan sedia ada (PSA) terhadap
kemahiran ini hingga menyebabkan mereka gagal menjawab dengan betul soalan yang
berkaitan semasa Ujian Formatif. Kajian ini adalah penting bagi 14 orang murid
yang terlibat untuk membina pengetahuan dan kemahiran menukarkan unit secara
latih tubi menggunakan permainan “Cuba Tunjuk Jawapan Anda” dan “Matching
Card”.
3.0
Objektif
Kajian
Setelah kajian ini selesai dilaksana, semua murid yang
terlibat diharapkan dapat mencapai tujuan berikut:
3.1 Objektif Umum
Meningkatkan kemahiran mereka menukarkan unit dalam Topik
Jisim sekaligus membina keyakinan diri mereka supaya dapat menguasai kemahiran
asas Matematik untuk membantu mereka mencapai keputusan yang lebih baik dalam
mata pelajaran Matematik.
3.2 Objektif Khusus
1. Membantu
meningkatkan kemahiran murid untuk mengenalpasti hubungan antara unit-unit yang
terdapat dalamTopik Jisim;
2. Membantu
meningkatkan pemahaman/penguasaan murid terutama semasa penukaran unit dalam
Topik Jisim;
3. Membantu
murid supaya dapat mencapai keputusan yang lebih baik/cemerlang, dan
4. Mempelbagaikan
kaedah pengajaran guru supaya proses pengajaran dan pembelajaran yang
dijalankan lebih bermakna dan berkesan.
4.0
Persoalan
Kajian
1. Bagaimana
meningkatkan pemahaman murid dalam mengenalpasti
hubungan antara unit kilogram dan
gram?
2. Bagaimana
meningkatkan penguasaan murid dalam penukaran unit dalam Topik Jisim?
3. Adakah
murid-murid berjaya mencapai keputusan yang lebih baik selepas menggunakan
teknik permainan “Cuba Tunjuk Jawapan Anda” dan “Matching Card”?
4. Adakah
kaedah atau teknik yang digunakan berkesan dalam proses Pengajaran dan
pembelajaran?
5.0
Kumpulan
Sasaran
Kajian ini melibatkan 14 orang murid Tahun 4 Cerdik yang
terdiri daripada:
Lelaki :
12 orang
Perempuan : 2
orang
6.0 Pelaksanaan
Kajian
6.1 Tinjauan Masalah
Dalam pelaksanaan kajian ini, kami telah melakukan
beberapa langkah seperti berikut:
6.1.1 Menganalisis Markah Ujian Formatif
Kami telah memeriksa kesemua 26 kertas jawapan yang telah
diselesaikan oleh murid-murid Tahun 4 Cerdik untuk
mengenalpasti murid yang bermasalah. Dan daripada 26
orang murid tersebut, maka kami mendapati 14 orang murid lagi yang tidak dapat
menjawab dengan betul soalan berkaitan dengan penukaran unit dalam Topik Jisim.
6.1.2 Pemeriksaan Jawapan dalam Buku Tulis/Kerja
Murid
Setelah selesai memeriksa kertas jawapan Ujian Formatif,
dan telah mengenalpasti murid yang perlu diberi bimbingan, maka buku tulis/kerja
14 orang murid tersebut pula disemak untuk mengesahkan permasalahan mereka.
6.1.3 Ujian Pra
Kami telah menjalankan ujian pra ke atas 17 orang murid
yang dikenalpasti, iaitu menukarkan unit gram kepada kilogram dan sebaliknya
dari kilogram kepada gram dengan tujuan mengenalpasti kesilapan ketika menjawab
soalan.
6.1.4 Temu Bual dengan Murid-Murid
Temu bual telah dijalankan secara rawak seramai 5 orang
untuk mengenalpasti masalah-masalah lain yang dihadapi.
6.1.5 Soal Selidik
Kami juga telah mengedarkan kertas soal selidik untuk
mendapat kepastian pada masalah yang dihadapi.
6.1.6 Pemerhatian
Pemerhatian dilakukan oleh pengkaji semasa sesi
pengajaran dan pembelajaran dari segi sikap, tingkah laku dan penglibatan murid
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
6.2 Analisis Tinjauan Masalah
6.2.1 Ujian Formatif
Analisis markah 14 orang murid Tahun 4 Cerdik dalam Ujian
Formatif adalah seperti berikut:
Jadual 1 Analisis Keputusan Ujian Formatif
Bil
|
Nama Murid
|
Markah( /40)
|
Peratus (%)
|
1
|
A
|
10
|
25
|
2
|
B
|
6
|
15
|
3
|
C
|
8
|
20
|
4
|
D
|
9
|
23
|
5
|
E
|
6
|
15
|
6
|
F
|
11
|
28
|
7
|
G
|
7
|
18
|
8
|
H
|
5
|
13
|
9
|
I
|
2
|
5
|
10
|
J
|
8
|
20
|
11
|
K
|
12
|
30
|
12
|
L
|
10
|
25
|
13
|
M
|
11
|
28
|
14
|
N
|
3
|
8
|
*Nama murid adalah
disusun mengikut abjad
Rajah 1 Keputusan Ujian Formatif
Daripada analisis yang dijalankan (rujuk Rajah 1 di
atas), kesemua 14 orang murid Tahun 4 Cerdik mendapat markah 40% ke bawah atau
mendapat Gred D dan E. Ini telah menguatkan lagi usaha kami untuk menjalankan
kajian ini untuk membantu murid-murid yang telah dikenalpasti.
6.2.2 Pemeriksaan Jawapan dalam Buku Tulis/Kerja
Murid
Semua buku latihan murid yang terlibat telah dikumpulkan
dan cara mereka menjawab soalan yang melibatkan pertukaran unit dalam topik
Jisim telah diperhatikan. Di dapati bahawa mereka tidak dapat melakukan
penukaran unit dengan betul.
6.2.3 Ujian Pra
Satu Ujian Pra telah dilaksanakan pada awal pelaksanaan
Kajian Tindakan ini di mana soalan ujian pra merangkumi jenis soalan yang
melibatkan penukaran unit dalam topik Jisim dalam pelbagai tahap kesukaran
iaitu mudah, sederhana dan sukar.
Ujian pra ini dilaksanakan untuk
menentukan keberkesanan aktiviti yang dirancang untuk kajian ini. Sebanyak 10
soalan disediakan dan mesti dijawab dalam masa 30 minit. Markah diberi mengikut
langkah yang betul dan jawapan akhir yang tepat. Semua langkah pengiraan mereka
haruslah ditunjukkan. Hasil keputusan daripada ujian pra ini telah digunakan
sebagai dokumen Kawalan bagi melihat keberkesanan teknik yang diperkenalkan
Jadual 2 Bilangan Soalan Mengikut Tahap Kesukaran
SOALAN UJIAN PRA
|
||
Tahap Kesukaran
|
No.Soalan
|
Bilangan Soalan
|
Mudah
|
1, 2, 3
|
3
|
Sederhana
|
4, 5, 6
|
3
|
Sukar
|
7, 8, 9, 10
|
4
|
Berikut pula ialah analisis tinjauan berdasarkan hasil
keputusan ujian pra yang dilaksanakan bagi menyokong dapatan pemerhatian yang
dilaksanakan:
Jadual 3 Keputusan Ujian Pra
Murid
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Markah
( /10)
|
4
|
3
|
3
|
2
|
4
|
2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
3
|
1
|
2
|
2
|
Rajah 2 Markah
Ujian Pra
6.2.4 Temu Bual dengan murid-murid
Saya telah menemubual semua murid dari kelas yang diajar
oleh saya mengenai tajuk Timbangan Jisim, didapati kebanyakkan daripada mereka
memahami maksud pertukaran unit secara buat dan lihat, tetapi mereka
memberitahu mereka lupa dan tidak tahu untuk membuat dalam menjawab soalan
6.2.5 Soal Selidik
Borang soal selidik akan
diedarkan kepada semua 14 orang murid untuk mendapatkan maklumat dan maklum
balas terhadap setiap aktiviti yang dilaksanakan dalam tempoh kajian tindakan.
Borang soal selidik dinilai menggunakan Skala Likert. (Sila Rujuk Lampiran A
untuk contoh borang soal selidik)
Jadual 4 Hasil
Dapatan daripada Borang Soal Selidik
Bahagian A
Minat terhadap
Matematik
1
|
2
|
3
|
||
1
|
Saya menyukai mata pelajaran
matematik sejak kecil.
|
2
|
5
|
7
|
2
|
Saya dapat meningkatkan
motivasi diri apabila belajar matematik.
|
3
|
4
|
7
|
3
|
Saya menyediakan jadual waktu
untuk belajar matematik setiap hari.
|
7
|
2
|
5
|
4
|
Saya rasa seronok apabila dapat
menjawab soalan matematik dengan betul.
|
0
|
5
|
9
|
5
|
Bagi saya matematik sangat
mudah sekiranya memahami konsep.
|
5
|
0
|
9
|
6
|
Saya dapat mendisiplinkan diri
saya apabila mempelajari matematik.
|
3
|
6
|
5
|
7
|
Matematik membantu saya kerana
tidak perlu menghafal fakta.
|
4
|
5
|
5
|
8
|
Matematik membantu
saya cara berfikir untuk menyelesaikan masalah.
|
6
|
3
|
5
|
9
|
Saya di beri peluang
untuk meneroka ilmu baru matematik di dalam kelas.
|
4
|
1
|
9
|
10
|
Saya rasa seronok apabila memasuki kelas
matematik
|
1
|
4
|
9
|
Bahagian
B Minat terhadap Latihan Matematik.
1
|
2
|
3
|
||
11
|
Saya suka membuat latihan
matematik kerana dapat meningkatkan kemahiran saya.
|
2
|
6
|
8
|
12
|
Saya suka membuat latihan
matematik di waktu lapang.
|
6
|
4
|
4
|
13
|
Ibubapa saya mendorong /
mebimbing saya dalam membuat latihan matematik.
|
5
|
3
|
6
|
14
|
Saya buat latihan matematik yang kerap dapat
meningkatkan markah saya dalam peperiksaan.
|
2
|
4
|
8
|
15
|
Saya suka membuat latihan
matematik bersama rakan-rakan.
|
1
|
8
|
5
|
16
|
Saya suka membuat latihan
matematik disebabkan pengaruh rakan-rakan.
|
2
|
4
|
8
|
17
|
Setiap
kali saya membuat latihan
matematik saya rasa puas hati apabila
menyelesaikan tugas saya.
|
2
|
8
|
4
|
18
|
Saya akan cuba dapatkan latihan
matematik melalui blog dan website.
|
9
|
3
|
2
|
19
|
Melalui latihan matematik, saya
dapat meneroka ilmu baru.
|
4
|
6
|
4
|
20
|
Saya dapat mengenalpasti kelemahan saya dalam
matematik melalui latihan yang saya
selesaikan.
|
1
|
4
|
9
|
Hasil soal selidik
Berdasarkan kepada skala Likert di Bahagian A, didapati bahawa 50% murid
Amat Setuju meminati matematik, 25% murid Setuju dan 25 % lagi Amat Tidak Setuju.
Manakala dalam Bahagian B yang menjurus kepada minat murid terhadap latihan
matematik, 41% Amat setuju, 35% Setuju dan 24% Amat Tidak Setuju.
6.2.6 Pemerhatian
Rajah
3 Peratus
Bilangan Murid mengikut Julat Markah
Melalui keputusan Ujian Pra, di dapati keputusan yang
diperolehi oleh murid amat tidak memuaskan kerana hampir separuh daripada 14
orang murid tidak mendapat markah 5 ke atas iaitu sebanyak 8% murid mendapat 4
markah daripada 10 markah penuh. 25% mendapat 3 markah, 50% mendapat 2 markah
dan 17% mendapat 1 markah sahaja. Lebih menyedihkan tiada seorang murid pun
berjaya memperolehi markah melebihi 50%.
6.2.7 Refleksi
Maklumat yang diperolehi ini jelas menunjukkan murid yang
dipilih menyertai Kajian Tindakan ini amat tidak mampu menjawab soalan yang
diberikan walaupun soalan yang diberikan adalah dari tahap kesukaran yang mudah
dan sederhana. Kelemahan murid ini tidak boleh dibiarkan dan perlu diberikan
pemulihan yang sewajarnya.
6.3 Melaksanakan Tindakan
Sebelum tindakan intervensi dilaksanakan, guru telah
menerangkan kepada semua murid yang terlibat tentang aktiviti-aktiviti yang
akan dijalankan sepanjang tempoh kajian ini akan diadakan. Guru juga menerangkan
kembali konsep Buat dan Lihat iaitu murid perlu melihat tunjukcara yang
dilakukan oleh guru sama ada soalan itu mudah atau sukar. Murid haruslah
mengikuti susunan dan teknik yang diajar oleh guru sebelum murid menjawab
soalan yang diberikan. ( Rujuk Lampiran A
– Jadual Pelaksanaan Kajian Tindakan )
Berdasarkan tinjauan masalah dan analisis tinjauan
masalah, tindakan berikut telah dirancang dan dilaksanakan iaitu :
1. Cuba Tunjuk Jawapan Anda
2. Matching Card
6.3.1 Aktiviti 1 Cuba
Tunjuk Jawapan Anda
1.
Aktiviti ini merangkumi soalan pertukaran unit dari tahap
sukar kepada mudah.
2.
Setiap murid diberikan satu set soalan ( Rujuk Lampiran B ) dan diberi masa 15 minit untuk menjawab
soalan tersebut.
3.
Guru meminta murid menunjukkan jawapan di papan putih dan
mesti menerangkan kepada kelas bagaimana murid tersebut mendapat jawapan.
4.
Guru telah meminta murid mencabut nombor soalan untuk
ditunjukkan di papan putih. Murid yang dapat menjawab dengan betul dan
mempunyai langkah yang lengkap diberi satu mata manakala satu mata akan ditolak
jika terdapat kesalahan jawapan.
Pemerhatian
Aktiviti 1
Murid kelihatan amat berminat dengan aktiviti yang
dilaksanakan kerana aktiviti ini tidak memerlukan murid menjawab soalan yang
banyak, kerana mereka hanya akan menerima satu set soalan yang mengandungi 15
soalan dan wajib menjawab 10 sahaja mengikut soalan yang murid pilih sendiri.
Jadi melalui aktiviti ini mereka diberikan kebebasan untuk mencuba menjawab
soalan yang mereka ingini sahaja. Mereka juga mempunyai masa yang bebas untuk
memikirkan jawapan yang tepat.
Melalui aktiviti ini juga murid nampak terlalu cenderung
untuk menjawab soalan kerana ingin mengumpul mata yang banyak. Aktiviti ini
juga banyak memberi peluang kepada murid berinteraksi di hadapan kelas. Semua
murid melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti ini dan mereka berjaya
menjawab soalan yang diberi dengan betul.
Refleksi
Aktiviti 1
Murid ternyata berminat dengan aktiviti yang dilaksanakan
kerana mereka dapat memilih soalan yang hendak dijawab secara bebas.
Murid-murid tidak mengambil masa yang lama untuk menjawab soalan yang
diberikan. Mereka merasa seronok kerana berjaya menjawab soalan pertukaran unit
gram kepada kilogram dan kilogram kepada gram dengan tepat di papan putih
mengikut tunjukcara yang pernah guru terangkan sebelum ini. Semua murid diberi
pujian dan tepukan setiap kali mereka berjaya menerangkan dengan tepat kepada
semua murid dan guru.
6.3.2 Aktiviti 2 Matching Card
1. Aktiviti ini merangkumi soalan dari tahap
kesukaran, sederhana dan mudah.
2. Guru akan menerangkan
terlebih dahulu contoh-contoh latihan yang melibatkan nombor pertukaran unit
yang sukar untuk murid dapat fahami sebelum melaksanakan aktiviti ini.
3. Aktiviti ini adalah secara
berpasangan. Pasangan pertama akan memegang kad jawapan dan pasangan kedua akan
memegang kad soalan. ( Rujuk Lampiran C )
4. Jika pasangan ini dapat
memadankan soalan dengan jawapan yang tepat mereka akan mendapat satu mata.
Jika padanan adalah salah mereka akan dipotong mata.
5. Setiap pasangan akan
memadankan jawapan dan soalan sebanyak 20 padanan.
Pemerhatian
Aktiviti 2
Perjalanan aktiviti ini ternyata sangat menyeronokkan
walaupun mengambil masa yang agak panjang. Semua murid kelihatan gembira dan
seronok semasa melakukan aktiviti ini kerana setiap kali mereka berjaya
memadankan jawapan dan soalan mereka akan mendapat mata. Setiap pasangan murid
mencuba untuk menjawab semua soalan dengan baik agar mereka berpeluang meneka
dengan tepat dan dapat mata terkumpul. Setiap pasangan bersaing secara adil dan
positif.
Refleksi
Aktiviti 2
Aktiviti ini ternyata mampu menarik minat murid supaya
mencuba untuk menjawab soalan dengan tepat dan ini membantu mereka
menghilangkan rasa bosan semasa belajar kerana mereka perlu melaksanakan
latihan secara individu. Aktiviti ini amat sesuai diaplikasikan dalam semua
jenis topik atau apa jua mata pelajaran supaya murid dapat menumpukan sepenuh
perhatian semasa belajar.
7.0 Penilaian
Penilaian terhadap kejayaan kajian ini adalah berdasarkan
perbandingan markah yang telah diperolehi daripada ujian pasca dan ujian pra
yang telah dijalankan kepada 14 orang murid sasar ini. Soalan yang dikemukan
dalam kedua-dua ujian ini sebenarnya adalah soalan yang hampir sama sahaja.
Perbandingan skor dibuat di antara kedua-duanya dan ditunjukkan seperti dalam
jadual berikut:
Jadual
5
Perbandingan Markah antara Ujian Pasca dan Ujian Pra
BIL
|
Nama Murid
|
Markah Ujian
|
Peningkatan
|
|
Pra
|
Pasca
|
|||
1
|
A
|
40
|
70
|
+30
|
2
|
B
|
30
|
50
|
+20
|
3
|
C
|
30
|
60
|
+30
|
4
|
D
|
20
|
50
|
+30
|
5
|
E
|
40
|
80
|
+40
|
6
|
F
|
20
|
40
|
+20
|
7
|
G
|
20
|
50
|
+30
|
8
|
H
|
30
|
50
|
+20
|
9
|
I
|
10
|
40
|
+30
|
10
|
J
|
20
|
60
|
+40
|
11
|
K
|
30
|
50
|
+20
|
12
|
L
|
10
|
40
|
+30
|
13
|
M
|
20
|
60
|
+40
|
14
|
N
|
20
|
50
|
+30
|
Kepelbagaian aktiviti dalam menyelesaikan masalah yang
melibatkan penukaran unit dalam topik Jisim telah banyak membantu dalam meningkatkan
penguasaan murid terhadap kemahiran tersebut. Ini telah menunjukkan impak yang
sangat baik dan berkesan. Keadaan ini boleh dilihat pada perbandingan skor
markah bagi ujian pra dan ujian pasca yang telah dijalankan dalam melaksanakan
kajian ini seperti dalam jadual di atas dan carta berikut:
Rajah 4 Perbezaan
Markah Ujian Pra dan Ujian Pasca
Berdasarkan kepada graf di atas, peningkatan prestasi
yang positif dapat dilihat hasil daripada kaedah-kaedah yang dijalankan.
8.0 Refleksi Kajian
Keberkesanan tindakan ini sangat bergantung kepada
tindakan secara menyeluruh dalam melaksanakan kaedah-kaedah yang telah
dirancang. Kepelbagaian kaedah dalam penyampaian pembelajaran akan membantu
untuk meningkatkan lagi pemahaman dan pengukuhan murid dalam kemahiran yang
dinilai. Sekiranya tiada kepelbagaian dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran kita, sudah tentu akan ramailah murid yang lemah disebabkan kurang
memahami konsep dalam sesuatu kemahiran yang dipelajari. Murid juga akan berasa
bosan dan menganggap Matematik sebagai subjek yang susah dan membosankan.
Keberkesanan kaedah ini dapat dilihat melalui graf pencapaian di atas yang
menunjukkan peningkatan sehingga 40%.
Refleksi
Tindakan Kami
Dalam
menghasilkan tugasan ini, memang tidak dinafikan bahawa ianya memerlukan
komitmen yang tinggi dan memerlukan masa yang secukupnya dan pengurusan yang
sistematik. Apa yang kami dapati, usaha yang berterusan penting untuk
memantapkan lagi hasil kajian ini. Berikut adalah tindakan yang telah kami lakukan
sepanjang membuat tugasan ini.
v Mencari
bahan rujukan yang berkaitan.
v Berbincang
dengan fasilitator dan rakan sekumpulan mengenai tajuk dan topik yang dipilih
dan membuat catatan.
v Berbincang
dengan rakan lain lagi untuk memantapkan lagi hasil tugasan ini.
v Membuat
draf berkaitan dengan pencapaian murid dalam ujian.
v Mencari
dan menyesuaikan penerapan nilai-nilai dan kaedah bersesuaian dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran.
v Memilih
rancangan pengajaran yang sesuai untruk kelas bimbingan matematik bagi membantu
murid untuk mengatasi kelemahan yang ada.
v Menyediakan
bahan bantu mengajar yang sesuai bagi menarik perhatian murid.
v Menaip
hasil dapatan dengan menggunakan komputer.
Apakah yang saya perolehi:
Banyak perkara yang telah kami perolehi hasil daripada
kajian ini sepanjang penyelidikan yang telah saya buat, antaranya ialah;
v Jadual
tindakan perlu ada untuk memastikan perjalanan kajian mengikut masa yang telah
ditatapkan.
v Kemahiran
berkomunikasi dan interaksi dengan fasilitator dan rakan-rakan, pihak sekolah,
pihak luar dan murid-murid.
v Kemahiran
membuat rujukan dan mencatat.
v Membuat
draf berdasarkan topik yang dipilih.
v Seseorang
itu perlu membuat keputusan dengan tepat, betul dan bijak dalam pemilihan tahap
pencapaian murid.
v Seseorang
itu perlu bersedia lebih awal sebelum masuk ke kelas untuk mengajar contohnya
menyediakan bahan bantu mengajar yang mencukupi.
v Memastikan
rancangan harian mengajar yang dihasilkan lengkap, terancang dan tersusun.
v Aktiviti
yang dijalankan harus mengikut tahap kebolehan murid agar semua murid dapat
dilibatkan dan melibatkan diri dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
v Seseorang
guru harus memulakan pengajarannya dengan menggunakan set induksi yang menarik
minat murid untuk belajar dan mengaitkan dengan isi pelajaran.
v Guru harus
memastikan sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar tanpa
sebarang gangguan luar.
Apakah kelemahan saya
Setelah meneliti beberapa aspek dan komen dari
rakan-rakan dan fasilitator, terdapat beberapa kelemahan yang ketara sepanjang
menyediakan kajian ini. Antaranya ialah ;
v Dalam
sesi pengajaran penerapan nilai kurang ditekankan.
v Sukar
memilih rancangan pengajaran harian kerana banyak perkara yang harus
dipertimbangkan.
v Sukar
untuk menentukan dan memilih bahan bantu mengajar yang sesuai.
v Pemilihan
topik sukar dilakukan kerana terdapat juga topik lain yang harus
dipertimbangkan semasa membuat keputusan.
Bagaimana Mengatasi Masalah
Tersebut
Berdasarkan kepada beberapa aspek yang diambil kira dan
perbincangan dengan rakan-rakan dan fasilitator serta pihak sekolah, terdapat
banyak input yang diperolehi dan ini secara tidak langsung dapat digunakan
untuk memperbaiki kelemahan yang ada. Berikut
adalah cara mngatasi masalah tersebut :
v Saya lebih
berhati-hati dalam membuat set induksi kerana ia merupakan aspek yang penting
untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran mendapat perhatian yang
selebihnya daripada murid.
v Mengenalpasti
bahan bantu mengajar yang sesuai untuk menarik minat murid.
v Memperbaiki
rancangan pengajaran harian agar kelihatan lebih teliti dan teratur.
v Mengenalpasti
tahap kebolehan murid dalam topik yang diajar mengikut aras yang digunakan.
Apakah Perasaan Saya
v Gembira
kerana akhirnya tugasan ini dapat dihasilkan walaupun dalam keadaan yang tidak
membenarkan saya berjumpa sesama rakan seperjuangan.
v Berterima
kasih kepada failitator dan rakan-rakan yang terlibat kerana saling memberi
pendapat dan teguran yang membina untuk memperbaiki kelemahan yang ada.
v Bersyukur
kerana perancangan yang dibuat membuahkan hasil yang diharapkan.
Cadangan Kajian Seterusnya
Prestasi murid-murid yang terlibat dalam kajian
menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan. Mereka telah memahami konsep
penukaran unit dalam Topik Jisim yang telah dilatih melalui dua kaedah iaitu
“Cuba Tunjuk Anda Punya” dan “Matching Card”. Kaedah ini akan dikembangkan
kepada kelas yang lain dan harus digunapakai apabila memasuki topik Jisim. Guru
akan sentiasa menggunakan kaedah ini
untuk mengekalkan kemahiran serta kecekapan murid-murid.di samping itu dengan
menggunakan pelbagai kaedah dalam proses pengajaran dan pembelajaran aktiviti
menjadi lebih menarik.
RUJUKAN
Bahagian
Pendidikan Guru. (2001). Garis Panduan
Kursus Penyelidikan Tindakan untuk
Maktab/ Institut Perguruan Malaysia. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan
Malaysia
Chuah Kim Hwa. (2007). Teknik Pengumpulan Data Kualitatif Penyelidikan
Tindakan. Bahasa Kursus/ Bengkel Penyelidikan Tindakan Peringkat
Asas
(Fasa ii) Tahun
2007 di bawah Kursus Pendek Kelolaan Institut, Institut Perguruan Batu Lintang,
9-11 Mei 2007 di Pusat Kegiatan Guru, Sri Aman.
Chuah Kim Hwa. (2010). Buku Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan Bahasa Melayu
Pendidikan Rendah Seminar Penyelidikan Tindakan Tahun 2010, 7 & 8
Oktober 2010. Kuching, Sarawak: Institut Pendidikan Guru Kampus Batu
Lintang.
Cohen, L. & Manion, L. (1994). Research Methods in Education (Ed. Keempat).
London: Routledge.
Elliott, J.
(1978). What is Action Research in Schools? Dalam Action
Research
Reader, (1988) (Ed. Ketiga).
Victoria, Australia: Deakin University Press.
Institut Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia
(IPG KPM). (2009). Pro
Forma Penyelidikan Tindakan I dan II (Bahasa Melayu Pendidikan Rendah). Putrajaya:
Kementerian Pelajaran Malaysia.
Kemmis, S. & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner (Ed. Ketiga).
Victoria, Australia: Deakin
University.
Merriam, S. B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation.
San Francisco: Jossey-Bass.
LAMPIRAN
A
Jadual Perlaksanaan Kajian
Bil
|
Aktiviti
|
Tarikh
|
catatan
|
1
|
Mengenal pasti
masalah dan pengumpulan data awal
|
11.04.2013
|
Ujian Formatif
|
2
|
Membincangkan
dan menganalisis masalah yang timbul dalam tindakan 1.
|
11.04.2013
|
Analisis Ujian Formatif
|
3
|
Menulis
proposal kajian
|
11.04.2013
|
|
4
|
Pembentangan
proposal yang hendak dijalankan (personal)
|
13.04.2013
|
|
5
|
Analisis data
|
15.04.2013
|
|
6
|
Merancang
tindakan
|
17.04.2014
|
|
7
|
Ujian Pra
|
18.04.2013
|
|
8
|
Kumpul dan
analisis data
|
19.04.2013
|
|
9
|
Perlaksanaan
kaedah “Sila Tunjuk Anda Punya” dan “Matching Cards”
|
22.04.2013
|
|
10
|
Ujian Pasca
|
25.04.2013
|
|
11
|
Kumpul dan
analisis data
|
25.04.2013
|
|
12
|
Refleksi kajian
|
30.04.2013
|
|
13
|
Menulis laporan
kajian
|
01.05.2013
|
LAMPIRAN
B
Aktiviti 1: Cuba
Tunjuk Jawapan Anda
Tukarkan unit jisim berikut.
1
|
2
|
|
1200 gram = ______kg
|
2000 gram = ______kg
|
|
3
|
4
|
|
3500 gram = ______kg
|
5750 gram = ______kg
|
|
5
|
6
|
|
6.1 kg = ________g
|
8.02 kg = _________g
|
|
7
|
8
|
|
1 kg = _________g
|
9.0 kg = _________g
|
|
9
|
10
|
|
2 kg 100 g = ________g
|
5 kg 200 g
=__________kg
|
LAMPIRAN
C
Aktiviti 2: Matching Card
1.0 kg
|
3000 g
|
|
3.0 kg
|
4300 g
|
|
4.3 kg
|
1000 g
|
|
2.5 kg
|
6320 9
|
|
5.2 kg
|
8190 g
|
|
6.32 kg
|
9990 g
|
|
7.02 kg
|
2500 g
|
|
8.19 kg
|
7020 g
|
|
9.99 kg
|
5200 g
|
LAMPIRAN
D
Contoh Borang Soal Selidik
Arahan
: Tandakan ( / ) pada jawapan anda berdasarkan skala 1, 2 dan 3.
Skor nilai
|
Skor
|
Amat Tidak Setuju (ATS)
|
1
|
Setuju (S)
|
2
|
Amat Setuju (AS)
|
3
|
Bahagian A: Minat terhadap Matematik
1
|
2
|
3
|
||
1
|
Saya menyukai matapelajaran matematik
sejak kecil.
|
|||
2
|
Saya dapat meningkatkan motivasi diri
apabila belajar matematik.
|
|||
3
|
Saya menyediakan jadual waktu untuk
belajar matematik setiap hari.
|
|||
4
|
Saya rasa seronok apabila dapat menjawab
soalan matematik dengan betul.
|
|||
5
|
Bagi saya matematik sangat mudah
sekiranya memahami konsep.
|
|||
6
|
Saya dapat mendisplinkan diri saya apabila mempelajari matematik.
|
|||
7
|
Matematik membantu saya kerana tidak perlu menghafal fakta.
|
|||
8
|
Matematik membantu saya cara berfikir untuk
menyelesaikan masalah.
|
|||
9
|
Saya di peluang untuk meneroka ilmu bru matematik di
dalam kelas.
|
|||
10
|
Saya rasa
seronok apabila memasuki kelas matematik
|
Bahagian B: Minat terhadap Latihan Matematik
1
|
2
|
3
|
||
11
|
Saya suka membuat latihan matematik
kerana dapat meningkatkan kemahiran saya.
|
|||
12
|
Saya suka membuat latihan matematik di
waktu lapang.
|
|||
13
|
Ibubapa saya mendorong / mebimbing saya
dalam membuat latihan matematik.
|
|||
14
|
Saya buat latihan matematik yang kerap
dapat meningkatkan markah saya dalam peperiksaan.
|
|||
15
|
Saya suka membuat latihan matematik
bersama rakan-rakan.
|
|||
16
|
Saya suka membaut latihan matematik
disebabkan pengaruh rakan-rakan.
|
|||
17
|
Setiap
kali saya membuat latihan
matematik saya rasa puas hati apabila
menyelesaikan tugas saya.
|
|||
18
|
Saya akan cuba dapatkan latihan matematik
melalui blog dan website.
|
|||
19
|
Melalui latihan matematik, saya dapat
meneroka ilmu baru.
|
|||
20
|
Saya dapat mengenalpasti kelemahan saya
dalam matematik melalui latihan yang saya selesaikan.
|
40
|
LAMPIRAN E
MATEMATIK TAHUN EMPAT
UJIAN BULANAN
Nama :_______________________________ Tahun
4:__________
Jawab semua soalan berikut.
A. Tukarkan yang berikut kepada
gram (g).
1.
|
1.6 kg
|
________________g
|
2.
|
2.5 kg
|
________________g
|
3.
|
4.9 kg
|
________________g
|
4.
|
3.8 kg
|
________________g
|
5.
|
4.1 kg
|
________________g
|
6.
|
4.8 kg
|
________________g
|
7.
|
7.1 kg
|
________________g
|
8.
|
2.7 kg
|
________________g
|
9.
|
8.4 kg
|
________________g
|
10.
|
9.2 kg
|
________________g
|
B. Tukarkan yang berikut dalam
unit kilogram (kg).
1. 2 700 g =___________kg 6. 3 500 g =___________kg
2. 4 300 g =___________kg 7. 6 000 g =___________kg
3. 5 500 g =___________kg 8. 7 800 g =___________kg
4. 9 600 g =___________kg 9. 1 200 g =___________kg
5. 6 500 g =___________kg 10. 4 700 g =___________kg
LAMPIRAN F
Matematik Tahun Empat
Ujian Pra
Nama :___________________________ Tahun 4:__________
A. Tukarkan ukuran yang berikut dalam unit
gram.
g
|
1.
|
1.2 kg
|
=
|
||
|
||||
2.
|
2.2 kg
|
=
|
||
|
||||
3.
|
4.3 kg
|
=
|
||
|
||||
4.
|
5.1 kg
|
=
|
||
|
||||
5.
|
6.9 kg
|
=
|
||
|
||||
6.
|
9.9 kg
|
=
|
B. Tukarkan kepada unit kilogram (kg) dengan
menunjukkan langkah penyelesaian.
|
|
|||
|
|
LAMPIRAN G
Matematik Tahun Empat
Ujian Pasca
Nama :___________________________ Tahun 4:__________
2. Tukarkan ukuran yang berikut dalam unit gram.
g
|
1.
|
1.3 kg
|
=
|
||
|
||||
2.
|
2.4 kg
|
=
|
||
|
||||
3.
|
3.3 kg
|
=
|
||
|
||||
4.
|
4.5 kg
|
=
|
||
|
||||
5.
|
7.7 kg
|
=
|
||
|
||||
6.
|
12.1 kg
|
=
|
B. Tukarkan kepada unit kilogram (kg) dengan
menunjukkan langkah penyelesaian.
|
|
|||
|
|
terima kasih! Kajian tindakan ini telah membantu saya dalam membuat kerja kursus MTE saya!
ReplyDelete