Aplikasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran











NAMA TUTOR E-LEARNING: NADIA AKMA BINTI AHMAD ZAKI

KRT 2013: TEKNOLOGI MAKLUMAT SEKOLAH RENDAH
TAJUK TUGASAN 1

APLIKASI ICT- BINCANGKAN TIGA APLIKASI ICT YANG BOLEH DIGUNAKAN OLEH GURU DALAM PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN APLIKASI OLEH MURID DALAM PEMBELAJARAN MEREKA.


DISEDIAKAN OLEH:
NAMA
NO 1D
NO TELEFON
MARTIN BIN SIBIT
D20121061602
0178281089







Pengajaran Teknologi dan Pentaksiran                               

Isi kandungan
Portfolio
1.0 Pendahuluan                                                                                            1
       
2.0 Perbincangan Umum – Aplikasi Penggunaan Ict Dalam Pengajaran Dan
      Pembelajaran Subjek Bahasa Melayu Di Dalam Kelas                                    1
                                                                                                                  
        2.1 Kebaikan Pengajaran Berbantukan Ict Kepada Guru                              3
        2.2 Kebaikan Pengajaran Berbantukan Ict Kepada Murid                             3
        2.3 Gaya Pembelajaran                                                                           4
               2.3.1              Teori Pembelajaran Berbantukan Ict                            4
        2.4 Kegunaan Dan Kebaikan Microsoft Powerpoint                                     5
                2.4.1             Reka Letak Dalam Perisian Microsoft Powerpoint           6
                     2.4.1.1 Prinsip Reka Letak CASPER                                             6
        2.5 kegunaan Dan Kebaikan Microsoft Excel                                              8
        2.6 Multimedia Dalam Pendidikan                                                            8
        2.7 Saranan Dan Cadangan Masa Hadapan                                               11
 
3.0 Kesimpulan                                                                                              13                                                                          
       
 Rujukan                                                                                                        14
     





1.0     PENDAHULUAN

Sedasarwasa ini, perkembangan kurikulum yang semakin kompleks memerlukan kemahiran pemikiran dan penaakulan yang tinggi agar dapat diproses dengan teknologi multimedia merentasi pelbagai displin ilmu yang ada pada dewasa ini.  Penggunaan perisian multimedia merupakan satu medium dan juga cara penyampaian pengajaran konvensional kepada model baharu pengajaran dan pembelajaran berasaskan pelajar.  Menurut Sharifah Maimunah (2003), Pengarah Pusat Perkembangan, menyatakan bahawa bermula daripada tahun 2003, mata pelajaran Sains dan Matematik telah diajar di dalam  bahasa Inggeris.  Justeru, dengan adanya teknologi maklumat (ICT), ianya dapat memberikan satu kelebihan kepada pelajar mendalami ilmu pengetahuan dan kemahiran kerana mereka dapat membuat pencarian ilmu tersebut daripada pelbagai sumber yang kebanyakannya  ditulis di dalam Bahasa Inggeris. 
Bidang pendidikan merupakan satu bidang yang paling penting ke arah merealisasikan Wawasan 2020.  Dalam konteks pendidikan negara pada dewasa ini, ia merupakan suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.  Pendidikan memainkan peranan penting bagi menjana pertumbuhan ekonomi yang cergas, mempertingkatkan daya saing negara dan menambah baik kualiti hidup penduduk sesebuah negara.

2.0     PERBINCANGAN UMUM – APLIKASI PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SUBJEK BAHASA MELAYU DI DALAM KELAS


1
 
Menurut Abd. Rahim (2000), menyatakan bahawa Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan memerlukan satu rombakan baharu dalam dasar pendidikan tinggi khususnya dari segi liberalisasi, pendemokrasian dan reformasi pendidikan tinggi.  Justeru, guru hari ini perlu menguasai konsep pengajaran berbantukan komputer agar pemahaman yang mantap terhadap konsep tersebut dapat memberi kesan kepada mutu pengajaran dan pembelajaran guru.  Ini disebabkan terdapat pelbagai pemahaman terhadap konsep yang diberikan oleh guru-guru pada hari ini. Tiga komponen utama yang perlu ada di dalam pengajaran bahasa berbantukan komputer iaitu komputer, bahasa dan pembelajaran (Finkbeiner, 2001). Guru pada peringkat awal perlu memahami konsep dan prosedur pelaksanaan pengajaran menggunakan komputer agar memberikan kesan yang optimum kepada pelajar. Penggunaan komputer dalam pengajaran bahasa ada dilakukan oleh guru Bahasa Melayu. Namun, penggunaan yang tidak menyeluruh dari segi keperluan perlu diberikan perhatian. Contohnya, penggunaan komputer dalam kemahiran menulis menggunakan aplikasi perisisan Microsoft Word sepatutnya diberikan perhatian kerana penggunaan komputer mampu membantu pelajar dalam menyusun organisasi teks serta dapat memudahkan penyuntingan dilakukan. Bagi memastikan keberkesanan pengajaran, bahan bantu yang digunakan perlulah dapat membantu guru menyampaikan pengajaran dengan lebih berkesan (Yahya Othman, 2007).  Kesan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu juga didapati positif dengan kebanyakan sampel menyatakan demikian. Antaranya ialah penggunaan komputer dapat memupuk minat yang mendalam terhadap penguasaan Bahasa Melayu.

Kajian yang dijalankan oleh Saad Al Kahtani (1999) menunjukkan penggunaan komputer dalam pengajaran menulis karangan dapat memberi kesan terhadap pencapaian pelajar.  Kekangan yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan pengajaran berbantukan komputer meliputi aspek kursus peningkatan, pelajar yang pelbagai kecerdasan, teknologi komputer yang sering berubah, masa yang diperlukan untuk membuat persediaan pengajaran, dan sebagainya boleh memberi kesan terhadap pengajaran.   Stallard (1998) pula menghuraikan faktor kebolehan guru dalam pengendalian komputer, penyediaan bahan pengajaran dan strategi yang sesuai digunakan merupakan kekangan yang sering dihadapi. 

Dalam hal ini, perancangan dan persediaan pihak pentadbir sekolah dalam menyediakan guru-guru agar benar-benar menguasai kemahiran tersebut perlu dilakukan secara professional.  Masalah dalam penggunaan komputer perlu dihadapi dengan memberikan penekanan kepada penggunaan ICT dalam pengajaran sebagaimana yang ditekankan oleh Kementerian Pelajaran.  Sukatan pelajaran Bahasa Melayu perlu dirujuk untuk melihat keperluan menggunakan komputer dalam pengajaran. Selain itu, penekanan pengajaran secara integrasi dalam mata pelajaran yang lain juga mampu untuk membantu pelajar mahir dalam sesuatu tajuk (Hokanson & Hooper, 2004). 


2
 
Guru sentiasa mencari pendekatan baharu bagi mengajar mata pelajarannya yang dapat memotivasikan pelajar melakukan penyelidikan, menelaah, menulis dan meransang pelajar mendapatkan maklumat yang diperlukan. Kepercayaan kini perisian multimedia berbantukan komputer adalah cara mentransformkan pendidikan yang paling efisien dan berkesan.  Menurut Ismail (2002), perisian multimedia boleh menjadi pemudah cara yang kuat bagi pengajaran dan pembelajaran dengan sebab-sebab dan kebijaksanaan untuk berjaya.  Sebagai contoh, seorang guru boleh menggunakan aplikasi Microsoft Excel dalam subjek matematik untuk memperolehi nilai tambah, tolak, bahagi dan darab melalui simbol ‘Autosum’.  Keadaan ini bukan sahaja dapat memberi satu pendekatan pengajaran yang baharu tetapi memberi satu nilai tambah kepada para pelajar terutamanya murid-murid di sekolah rendah bagi meminati subjek matematik yang dikatakan susah.


2.1   KEBAIKAN PENGAJARAN BERBANTUKAN ICT KEPADA GURU

Proses pengajaran dan pembelajaran ICT sememangnya dapat membantu memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas dan juga dapat mengurangkan beban tugas guru.  Oleh itu, pembelajaran berbantu  multimedia ini dapat menjadi sumber rujukan dan motivasi kepada guru bagi membuat seterusnya menghasilkan inovasi pada pengajaran agar proses pengajaran dan pembelajaran lebih difahami dan diikuti oleh pelajar. 


2.2   KEBAIKAN PENGAJARAN BERBANTUKAN ICT KEPADA MURID

Pembelajaran berbantu multimedia dijangka dapat meningkatkan prestasi murid-murid di samping memberi pendedahan kepada guru dan pelajar terhadap penggunaan teknologi multimedia sebagai bahan bantu mengajar.  Dengan secara tidak langsung, ianya dapat meningkatkan imej sekolah yang terlibat sebagai sebuah sekolah yang memenuhi hasrat kerajaan untuk melahirkan pelajar yang cemerlang dan gemilang serta lengkap dengan nilai intelek, rohani, emosi dan jasmani (JERI).


3
 
Pembelajaran berbantu multimedia dapat mempelbagaikan bahan rujukan pelajar kerana ia boleh diaplikasikan dengan pelbagai aktiviti pembelajaran seperti teks, meneliti gambar, video, visual pembelajaran dan sebagainya. Selain daripada itu pelajar tidak perlu terikat dengan sesuatu gaya pembelajaran kerana pembelajaran berbantu multimedia ini dapat menangani masalah perbezaan pelajar dengan mengindividukan  pengajaran mengikut kebolehan mereka (Sharifah Alawiah , 1987).  Secara tidak langsung ianya akan meningkatkan kefahaman pelajar seterusnya meningkatkan pencapaian pelajar


2.3   GAYA PEMBELAJARAN

Gaya pembelajaran merupakan satu set ciri-ciri peribadi yang mempengaruhi bagaimana seseorang itu menerima, mengumpul dan memproses maklumat.  Semasa di dalam bilik darjah, murid-murid mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza.  Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn (1974) berfokuskan kepada 18 elemen yang mampu mempengaruhi kebolehan belajar seseorang murid.  Justeru, kesemua 18 elemen tersebut dapat diklasifikasikan kepada 4 kategori iaitu persekitaran, Emosional, Sosiologikal dan Fizikal.  Berikut merupakan prinsip Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn :

i)              Kebanyakkan individu mampu dan boleh belajar;
ii)            Setiap individu mempunyai gaya pembelajaran tertentu;
iii)          Gaya pembelajaran individu bertindak balas dengan iklim, sumber dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran;
iv)          Dengan iklim, sumber dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran, seseorang dapat mengoptimumkan proses pembelajarannya.


2.3.1   TEORI PEMBELAJARAN BERBANTUKAN ICT


4
 
Menurut Fox (2003), teori ini disebut oleh Cotton, J. (1995), selepas Taylor 1980, menyatakan bahawa komputer bertindak sebagai tutor, tutee dan alat.  Komputer merupakan tutor dalam teori behaviorisme yang dikemukakan oleh Skinner yang membantu pembentukan program ILS (Integrated Learning Systems).  Sebagai contohnya, penggunaan perisian Microsoft Power Point dalam subjek sains di dalam kelas, kebanyakkan murid seronok dan mudah menerima pembelajaran dengan berbantukan teknologi.  Selain itu, komputer juga merupakan tutee dimana dapat membantu murid-murid dalam penggunaan komputer secara lebih efektif.  Manakala menurut Teori Konstruktivisme, komputer dapat membantu murid-murid bukan sahaja celik komputer, tetapi boleh membantu murid-murid dalam menguasai subjek yang lain.  Dalam konteks ini, pengajaran berbantukan komputer dengan menggunakan aplikasi Microsoft Word, Power Point dan Excel  semasa proses pengajaran berlangsung di dalam kelas dianggap sebagai scaffolding yang membolehkan murid-murid berkemahiran, membentuk idea dan memahami maklumat yang sukar difahami secara tuntas.

2.4   KEGUNAAN DAN KEBAIKAN Microsoft Powerpoint
Dasawarsa, terdapat pelbagai perisian yang digunakan pada hari ini untuk membangunkan persembahan elektronik untuk dijadikan bahan bantu mengajar kepada murid-murid.  Antaranya adalah Microsoft Powerpoint.  Merujuk kepada Shaifol (2004), penggunaan media unsur animasi, grafik, audio, video dan teks dalam satu persembahan pengajaran akan membuatkan sesuatu persembahan elektronik atau multimedia tersebut menjadi lebih menarik minat murid, dapat memberi motivasi kepada murid-murid dan juga guru dan mudah difahami oleh semua kelompok di sekolah.

        Persembahan Microsoft Powerpoint  dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas dijalankan menerusi paparan slaid demi slaid menjadikan persembahan multimedia boleh digunakan sebagai pelantar dalam membuat gerakkan animasi tanpa ‘rendering’.  Pada kebiasaannya, persembahan elektronik ini biasanya digunakan sebagai preview di peringkat awal sebelum animasi disusun.  Tujuan gerakkan animasi ini adalah bagi menilai gerakkan tanpa menggunakan proses rendering yang mengambil masa yang lama.


5
 
        Cara mengoperasikan Microsoft Powerpoint ini lebih kepada mesra pengguna dimana butang arahan mudah difahami dan tidak perlu menggunakan pengaturcaraan.  Justeru, oleh kerana sifat perisian persembahan multimedia yang menarik dimana boleh menggabungkan lima elemen media iaitu video, animasi, grafik, audio dan teks, perisian ini sangat sesuai digunakan dalam membentuk backdrop persembahan dalam apa jua program atau majlis yang diadakan di sekolah mahupun di luar sekolah.

        Oleh yang demikian, penggunaan perisian persembahan elektronik digunakan secara meluas dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.  Persembahan multimedia menerusi Microsoft Powerpoint dalam pengajaran di dalam kelas menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik serta berkeupayaan mengilustrasikan idea-idea yang sukar dan dapat memotivasikan murid-murid secara keseluruhannya.


        2.4.1       REKA LETAK DALAM PERISIAN MICROSOFT Powerpoint

Reka letak dalam perisian persembahan elektronik atau multimedia merupakan ilmu atau kemahiran yang digunakan bagi meletakkan menyusun media pada paparan untuk membentuk satu persembahan yang menarik.  Keupayaan meletak dan menyusun elemen media yang baik dan berkesan memberi kesan yang positif terhadap persembahan.


        2.4.1.1                  Prinsip Reka Letak CASPER

Prinsip reka letak CASPER merupakan panduan menyusun media seperti teks, grafik, animasi dan video pada sesuatu persembahan yang dapat merangsang perhatian dan minat murid-murid di sekolah.  Skrin yang diletakkan dengan media tanpa dirancang menyebabkan persembahan multimedia yang kurang menarik.  Prinsip reka letak CASPER adalah berdasarkan perkataan CASPER berikut : 





6
 

i) Contrast (Perbezaan yang Ketara)

Bagi menunjukkan perbezaan antara dua objek, warna yang kontra bagi membezakan antara unsur dengan latar belakang paparan bagi membezakan dua item yang berlainan.  Perbezaan font, objek besar dan kecil, garis halus dengan kasar, tekstur licin dengan kasar, unsur mendatar dengan menegak, garis berjauhan dengan berdekatan dan grafik kecil dan besar.

ii)      Alignment (Susunan Lurus)

Setiap item yang diletakkan dalam muka perisian harus seimbang dengan muka perisisan agar kelihatan menarik.

iii)    Simplicity (Mudah)

Grafik dan animasi perlu ringkas dan dapat merangsang pengguna untuk memahami maksud yang hendak disampaikan.  Dengan kata lain, ianya dapat memudahkan penerokaan dan merangsang pemikiran.  Pemikiran yang dipilih perlulah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami.

iv)    Proximity (Berhampiran)

Item yang digunakan dalam muka perisian harus dikumpulkan pada satu kawasan.  Item-item yang berkaitan dilihat sebagai satu kumpulan dan tidak terpisah-pisah.
v)      Emphasis (Penekanan)

Memberi penekanan terhadap perkara yang dirasakan penting. Tidak digalakkan menggunakan terlalu banyak elemen sampingan.  Ini kerana, murid-murid akan lebih tertumpu kepada elemen sampingan tersebut.


7
 

vi)    Repetition (Pengulangan)
Pengulangan menggunakan persembahan media yang berlainan akan membantu pemahaman dalam kalangan murid-murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.


2.5   KEGUNAAN DAN KEBAIKAN Microsoft Excel

Microsoft Excel juga dikenali sebagai Excel Workbook dengan file extension .xls.  Setiap workbook terdiri daripada hamparan kerja elektronik yang dikenali sebagai Excel Worksheet.  Bilangan hamparan atau worksheet boelhd itambah dan setiap worksheet yang diaktifkan dengan cara menekan tab worksheet berkenaan yang terdapat di bahagian bawah kiri paparan di skrin.  Hamparan atau worksheet Microsoft Excel merupakan seperti sehelai kertas elektronik yang terbina bersama sebatang pensel, pemadam dan mesin kira.  

        Microsoft Excel sangat memberi nilai tambah dalam pengajaran di sekolah terutamanya bagi subjek matematik.  Guru inovatif akan menggunakan pendekatan sedemikian sebagai bahan bantu mengajar.


2.6   MULTIMEDIA DALAM PENDIDIKAN

Multimedia merupakan integrasi elemen-elemen teks, audio, grafik, animasi, dan video dengan menggunakan komputer sebagai alat persembahan untuk membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung secara signifikan.  Reka bentuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan ICT merupakan satu disiplin tentang kefahaman dan penambahbaikan proses pengajaran secara sistematik bagi memperolehi nilai tambah dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan oleh seorang guru.



8
 

        Menurut Jamaluddin dan Zaidatun (2003), penggunaan perisian multimedia sudah semestinya mendatangkan kebaikan kepada pelajar di dalam pendidikan. Penggunaannya dapat mengatasi kelemahan serta masaalah yang dihadapi di dalam proses pengajaran biasa di dalam kelas yang dilaksanakan secara tradisi. Ianya menjadi perangsang kepada guru serta menjadi alat yang dapat membantu guru menyampaikan pengajaran dengan berkesan.

Antara beberapa feadah pembelajaran dengan menggunakan perisian multimedia adalah:


i) Menyokong Pembelajaran Kendiri.

Penggunaan teknologi multimedia membolehkan pembelajaran kendiri  dilaksanakan dengan lebih berkesan.  Murid-murid boleh memilih masa, kandungan serta hala tuju pembelajaran mereka dengan kadar yang cepat kerana program multimedia memberi peluang serta kebebasan kepada pelajar untuk memilih maklumat yang digemari mengikut kebolehan individu. Di samping itu, murid-murid berpeluang belajar tajuk yang susah berulang kali sehingga pemahaman dicapai.

Pembelajaran berbantu multimedia sebagai salah satu media pembelajaran dapat digunakan secara berkesan untuk memenuhi keperluan pelajar yang berbeza dari segi keupayaan, intelek dan gaya pembelajaran. Pembelajaran individu merupakan satu sistem pelbagai dan prosedur pembelajaran yang fleksibel dimana pelajar diberikan tanggungjawab untuk merancang dan melaksanakan pembelajaran mereka.


ii)      Membantu Menyelesaikan Masalah Guru Dalam Pengajaran


9
 
Perisian multimedia telah membuka jalan baru dalam bidang pendidikan. Ciri-ciri perisian  Multimedia yang lebih mesra, tidak jemu, tidak penat, dan tidak sakit hati menjadikan ia sangat sesuai bagi para pelajar terutamanya bagi pelajar-pelajar yang kurang cerdas.  Contohnya, strategi latih tubi di mana beberapa percubaan perlu dilakukan oleh pelajar.  Pembelajaran menggunakan multmedia dapat memberikan tindak balas serta-merta kepada pelajar. Secara tidak langsung ia dapat memberi peneguhan yang sangat positif.


iii)    Membantu Imaginasi Terhadap Perkara Abstrak

Elemen-elemen media yang terdapat dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan multimedia seperti warna, muzik, animasi dan visual boleh menambahkan realisme dalam pembelajaran secara latih tubi, ujikaji dalam makmal, permainan simulasi dan sebagainya. 


Dengan hal ini, elemen multimedia dapat menerangkan sesuatu pengajaran yang kompleks menjadi mudah untuk difahami dengan contoh-contoh yang sebenar yang tidak dapat diterangkan dengan menggunakan teks.


iv)    Keseronokan Belajar dan Menjana Pemikiran Pelajar

Menerusi pengunaan multimedia, ianya berbeza dengan pengajaran dan pembelajaran biasa yang memperlihatkan guru membaca teks di hadapan sambil pelajar mendengar. Penggunaan perisian multimedia menjadikan pelajar lebih seronok belajar apabila perisian tajuk yang digunakan menyelitkan animasi dan watak-watak tertentu yang dilakonkan mengikut tema kurikulum subjek itu. Selain itu, penggunaan multimedia ini mampu melahirkan pelajar yang mahir berfikir, kreatif dan kritis. Secara keseluruhannya, ciri-ciri inilah yang diharapkan oleh pihak kementerian pendidikan dalam menyediakan pelajar yang cemerlang.



10
 

2.7   SARANAN DAN CADANGAN MASA HADAPAN

Penggunaan perisian multimedia sebagai modul pengajaran dalam mata pelajaran adalah amat berkurangan. Hasil dari beberapa kajian lepas, dapat membantu guru sebagai bahan bantu mengajar kerana ia dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian murid-murid tetapi ia tidaklah secara menyeluruh kerana peningkatan prestasi murid-murid tidak meningkat 100%. Masih terdapat banyak kekurangan yang boleh ditampung pada masa hadapan terutamanya dari segi penyediaan modul multimedia dengan lebih terperinci.

Bagi tujuan penambahbaikan, penggunaan perisian perlu diperluaskan agar pelajar dapat memahami konsep dengan lebih jelas.  Para guru juga haruslah membuat lebih banyak penyelidikan bagi menyediakan bahan pembelajaran berbantukan multimedia lebih menarik dan efisien. Guru-guru tidak hanya mengharapkan kepada perisian yang sedia ada malah mampu membina sendiri perisian multimedia dengan menggunakan perisian pengarangan multimedia seperti Macromedia Director, Microsoft Power Point dan sebagainya bagi membantu pelajar memperolehi keputusan yang lebih cemerlang.

Dalam konteks pendidikan pada hari ini, guru perlu didedahkan kepada idea baharu dan peluang dalam kerjaya profesion keguruan mereka seperti menghadiri kursus ICT jangka pendek.  Pihak sekolah juga perlu mengambil inisiatif memajukan profesion keguruan dalam konteks penggunaan ICT dalam pendidikan agar guru-guru yang berkhidmat di sekolah menerima transformasi dan kemajuan dalam kerjaya profesion keguruan.


11
 
Program perkembangan staf yang melibatkan profesion keguruan di sekolah-sekolah haruslah dirancang dengan baik. Pasarana dan kemudahan di sekolah hendaklah dipantau bagi membolehkan penggunaan komputer secara meluas dalam kalangan guru-guru.  Pada hari ini, masih banyak ruang kosong yang mampu diisi dan digunakan untuk mempertingkatkan lagi pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan komputer terutama dalam era globalisasi di mana ilmu boleh didapati hanya di hujung jari sahaja. Penggunaan komputer dan Internet diyakini akan dapat membantu mewujudkan suasana pembelajaran bestari yang menekankan tiga unsur penting iaitu, self access, selffaced, dan self directed.
Seterusnya gabungan pengajaran guru berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi serta penerapan nilai murni semasa pengajaran terutamanya semasa penerokaan ledakan sumber maklumat melalui Internet. 

Pengajaran berbantukan komputer seperti penggunaan perisian multimedia dalam sistem pembelajaran adalah berguna sebagai satu alternatif selain pengajaran tradisional. Teknologi Multimedia adalah teknik untuk meningkatkan kefahaman dan ingatan terutamanya pada murid-murid khasnya, di samping memotivasikan mereka. Bahan pengajaran seperti perisian multimedia tidak boleh menggantikan tempat guru tetapi boleh digunakan sebagai satu cara menarik minat murid-murid untuk belajar dengan lebih baik.

Kaedah pengajaran tradisional chalk and talk perlu diubah untuk disesuaikan dengan kaedah mengajar menggunakan peralatan ICT seperti menggunakan projektor LCD, komputer dan persembahan PowerPoint.  Teknologi maklumat menyediakan peluang kepada golongan guru sekolah rendah untuk mempelajari sesuatu perkara dan kaedah baru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Antara cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pihak guru termasuklah kekangan menghabiskan sukatan, sikap negatif guru, kekurangan kemahiran, kekurangan prasarana dan bahan sokongan serta sumber kewangan yang tidak mencukupi. Bagi mengatasi cabaran-cabaran yang dihadapi oleh guru, pelbagai usaha perlu dilaksanakan supaya ICT dapat digunakan dengan sepenuhya disekolah. Bagi melaksanakan pembaharuan ini, guru harus bersedia mengambil cabaran baharu dan melaksanakannya di sekolah.








12
 

3.0    KESIMPULAN

Howard Gardner (1983) menyatakan bahawa Teori Kecerdasan Manusia sebagai satu medium untuk memupuk minda murid untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran.  Teori ini menyokong bahawa pendidikan seni mempunyai peranan yang penting dalam kurikulum yang ada.  Oleh yang demikian, seseorang guru itu haruslah memberi galakan kepada murid-murid untuk mengenal potensi diri masing-masing seterusnya menggunakan kelebihan yang ada dalam diri mereka.  Dalam konteks ini, guru harus merancang aktiviti pembelajaran yang mempunyai variasi dan bersepadu bagi memenuhi keperluan murid yang lebih mencabar ditambah lagi dengan persekitaran yang memberikan inspirasi dan motivasi.

        Pendidikan hari ini tidak lagi hanya mengugnakan kapur tetapi lebih kepada teknologi multimedia yang mampu meningkatkan kreativiti dan inovasi guru.  Pendidikan tidak lagi hanya berada di bilik darjah semata-mata tetapi guru dan murid boleh melangkah keluar bagi melihat pengajaran dan pembelajaran yang serba baharu.  Berdasarkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia dalam bukunya Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006 menyatakan bahawa Misi Nasional dan Rancangan Malaysia ke Sembilan telah menetapkan Pembagunan Minda insane kelas pertam sebagai salah satu teras utama ke arah mencapai Wawasan 2020.  Sistem pendidkan dan kurikulum skeolah telah menerapkan teknologi dan maklumat ini dan berusaha maju serta memupuk minat di samping memupuk minat dan mengukuhkan lagi sikap positif dalam kalangan murid dan pelajar serta pendidik terhadap perkembangan teknologi maklumat ini.  Teknologi dan perisian komputer ini bukan sahaja membantu dalam pengurusan dan pentadbiran, tetapi memberi nilai tambah yang sangat berguna dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara total.


13
 
Kesimpulannya, dunia pendidikan pada hari ini sedang mengalami zaman penuh cabaran terutama dari segi pandangan umum terhadap kepentingannya dalam pengajaran (A. Aziz Deraman, 2007). Walaupun demikian, aspek pengajaran perlu diberikan perhatian dengan menekankan penguasaan kemahiran bahasa yang diajarkan. Penggunaan komputer dalam pengajaran berupaya meningkatkan lagi keupayaan pelajar dalam menguasai semua subjek dengan lebih baik. Oleh itu, aspek latihan dalam perkhidmatan, penyediaan bahan pembelajaran interaktif, menggalakkan penggunaan internet dalam pengajaran serta penyediaan teknologi yang sesuai dengan keperluan semasa perlu diberikan perhatian.  
RUJUKAN

A.Aziz Deraman (2007). Bahasa Melayu dan cabaran global.
Dewan Bahasa, 7(2), 26-30.
Cuban, L. (2001). Oversold and underused: Computers in the classroom. Cambridge, Mass.:
Harvard University Press.
Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for
technology integration. Educational Technology Research and Development, 47 (4), 47-61.
Finkbeiner, C.(2001). One and all in CALL? Learner, moderator dan researcher. Computer
Assisted Language Learning. 14 (3-4), 339-361 (54) 1st International Malaysian Educational Technology Convention
Grove, K., Strudler, N., & Odell, S. (2004). Mentoring toward technology use: Cooperating
teacher practice in supporting student teachers. Journal Of Research on Technology in Education. 37(1), 85-110.
Hokanson, B., & Hooper, S. (2004). Integrating technology in classrooms: We have met the enemy and he is us. Paper presented at the annual convention of the Association for Educational Communications and Technology, Chicago, IL, October 19-23. (ERIC Document Reproduction Service No. ED485143)
Jeong-Bae Son (2006). Using online discussion groups in a CALL teacher training course.
Regional Language Centre Journal. 37(1), 123-135
Saad Al Kahtani (1999). Electronic portfolios in ESL writing: An Alternative Approach. Computer Assisted Language Learning. 12 (3), 261–268
Yahya Othman (2007). Bahan bantu mengajar memperkukuh Bahasa Melayu.

14
 
Dewan Bahasa



4 comments:

  1. Assalamualaikum..minta izin utk dijadikan rujukan..terima kasih..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, minta izin untuk dijadikan sebagai rujukan... terima kasih

    ReplyDelete